Vegan challenge

02-05-2019

Een veganistisch voedingspatroon is vrij van dierlijke producten. Er wordt geen vlees en geen vis gegeten, verder ook geen zuivelproducten, eieren en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten.

Ik heb geprobeerd om een maand veganistisch te eten. In het begin leek het haast onmogelijk en wist ik niet wat ik moest eten. Gelukkig ben ik wel erg geïnteresseerd in voeding en vind ik het leuk om verpakkingen te lezen en te google naar welke opties er zijn.

In mijn dagelijks voedingspatroon at ik veel yoghurt, Skyr voornamelijk, hier moest ik een vervanging voor zien te vinden. Toen ik de Alpro sojayoghurt naturel probeerde was ik verkocht, ik wist niet dat sojayoghurt zo lekker was. Voor alsnog wel een hoog eiwitgehalte te behouden in mijn voeding zorgde ik daar voornamelijk voor in mijn avondeten. Vlees was ik al gewend weinig te eten, maar sommige vleesvervangers zijn niet veganistisch daar moest ik op gaan letten. Ik zorg dat er genoeg peulvruchten in mijn voeding voorkomen, daardoor blijft mijn eiwitgehalte hoog. Als tussendoortjes at ik voornamelijk fruit, als ik toch zin had in wat zoets at ik klassieke Oreo's.                                                                                                           Mijn avondmaaltijden bestaan voor ongeveer 80% uit groenten, met groenten kan je ook heerlijk variëren. Voor de makkelijke snelle koks onder ons is broccolirijst en bloemkoolrijst ideaal.

Tip voor als je een kaasliefhebber bent, er is ook veganistische kaas (gewoon bij de jumbo), kan je toch nog van een tosti genieten! Verder kan je nu ook veganistische pizza halen bij Domino's voor als je een keertje een minder gezonde avondmaaltijd wilt.

Door verpakkingen te lezen ben ik bewuster geworden dat in heel veel producten dierlijke voedingsmiddelen zit. Mijn gekookt eitje dat ik aan de kant moest zetten was geen probleem, maar alle producten met ei en zuivel was nog wel een uitdaging.

Mijn vegan challenge is niet perfect verlopen, ik heb wel een paar cheatmeals gehad bijvoorbeeld als ik uiteten ging. Maar je moet natuurlijk ook niet te streng voor jezelf zijn, want de omslag is best groot als je niet veganistisch gewend te eten bent. Ik zal niet geheel veganistisch blijven eten, maar ik eet nu automatisch wel plantaardiger. Mijn voorkeur is nu eerder sojayoghurt dan Skyr.                                                                                                          Een plantaardiger voedingspatroon heeft naar mijn idee een positief effect gehad op hoe fit ik mezelf voelde. Wel moet je er natuurlijk letten dat je goede vervangingen vind voor de dierlijke producten. 

Ik heb trouwens een geweldig simpel pannenkoeken recept gevonden, 2 ingrediënten, Koopmans pannenkoekenmeel biologisch samen met 1 liter kokosmelk. Heb je zelfs nog een vleugje kokossmaak door je pannenkoek, echt een aanrader!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin