Seitan?!

02-04-2019

Seitan?

Als je net begint met het minderen van vlees kan dit nog wel is behoorlijk lastig zijn. En dat vleesvervangers niet super budget friendly zijn maakt het er niet makkelijker op. Wel eens overwogen om je eigen vleesvervanger te maken? Ik geloof dat de meesten wel eens een poging gedaan hebben tot het maken van een bonenburger. Superlekker natuurlijk! Maar ik wilde eens wat anders.

Nu heb ik een poging gedaan tot het maken van seitan! Huh seitan? Oke, als je niet tegen gluten kan, dan kan je nu stoppen met lezen. Seitan is namelijk gemaakt van tarwegluten en nog wat andere shizzle. Meer over seitan volgt in ons volgende blog! Nu wil ik graag met jullie mijn recept delen!

Benodigdheden voor 6 seitan ''steaks'':

200 g tarwegluten (deze kan je kopen bij Holland & Barret of online bestellen)

200 g kikkererwten

1 klein blikje tomatenpuree

25 g edelgistvlokken (ook wel beter bekent als nutritional yeast)

1 teentje knoflook

½ bouillon blokje

½ tl paprikapoeder

½ tl komijnpoeder

½ tl cayennepeper

Water

aluminiumfolie

Instructie:

Doe de kikkererwten, tomatenpuree, knoflook, bouillonblokje en kruiden in een keukenmachine en blendt tot een smeuïge massa. Voeg net zoveel water toe totdat het net zo smeuïg is als in de video (Ong 150 ml). Zorg ervoor dat je iets hebt om de seitan straks te stomen. Ik heb zelf een pannetje met water aan de kook gebracht en hier in oven inzet stuk opgelegd. Doe de smeuïge massa in een mengkom en voeg de tarwegluten en edelgistvlokken toe. Mix eerst alles samen in de kom. Als er een soort vast deeg ontstaat kan je het deeg uit de kom halen en nog even goed doorkneden (circa 5 minuten). Zorg ervoor dat het niet plakt, hoe langer je het kneed des te elastischer en stugger het wordt. Dit is wat je wilt bereiken. Probeer er vervolgens een soort platte rechthoek van te maken. Deze kan je dan opdelen in 6 stukken. Doe vervolgens ieder stuk een in stukje aluminiumfolie, voordat je deze dichtvouwt kan je en nog een keer goed platdrukken. Ik deed dit met een stamper, je kan uiteraard ook met je hand doen. Draai alle ''steaks'' dicht en stoom ze 20 minuten.

In principe heb je het grootste deel nu gehad! Voordat je de seitan eet moet je hem nog even per kant ongeveer 4-5 minuten bruin bakken.

Ik heb seitan burgers gemaakt. Ik heb de laatste minuut van het bakken een BBQ sausje toegevoegd. Geserveerd op een vers afgebakken broodje met avocado, tomaat en veldsla. Superlekker!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin